Dani zijn ervaringen in Nederland!

Dinsdag 21 april 2020

Sinds eind januari woont Dani uit Hongarije bij een warm gastgezin in Nederland. Hieronder omschrijft hij in zijn eigen woorden hoe hij alles tot nu toe heeft ervaren. Door het coronavirus kan hij even niet naar school, maar daardoor heeft hij extra tijd om de Nederlandse taal te oefenen! Dit gaat al ontzettend goed. Met zijn huidige kennis en een beetje hulp lezen jullie hieronder de originele tekst van Dani over zijn tijd in Nederland.

"Windmolens, tulpenvelden, houten sloffen, kaas… Als we iemand vragen wat het eerste is dat in je opkomt over Nederland, dan zeggen ze vrijwel zeker een van de zojuist genoemde. In het onderstaande schrijven lees je de ervaringen van een uitwisselingsstudent die voor hij in het land aankwam vrijwel dezelfde dingen wist.

Dus de grote dag kwam, 29 januari ... Het begin van het grootste avontuur van mijn leven, dat al zo lang koorts had en daarom kon ik de dagen niet aftellen voordat ik er eindelijk in kon komen. Mijn vliegtuig vertrok om 12:35 op Budapest Airport en iets voor 15:00 kon ik de lucht van Amsterdam al opsnuiven. Het was een ongelooflijk gevoel. Mijn gastgezin was vanaf de eerste minuut erg behulpzaam en ik had steeds het gevoel dat ik op de best mogelijke plek was.

Wat de school betreft, ik begon daar begin februari, vijf dagen na mijn aankomst. Ik kreeg een hele goede klas, ze waren vanaf het begin heel open en inclusief, ik had mezelf praktisch niet beter kunnen wensen. Dit alles gold echter ook voor mijn klasgenoten, die ik ook heel snel leerde kennen. De docenten hebben in het begin ook veel geholpen, ze waren altijd erg vergevingsgezind, geduldig en ook open. Het leek echt iedereen dat ze wilden dat ik me aan het einde van het schooljaar zo goed mogelijk voelde. Eind februari ben ik ook met de klas op reis geweest naar het parlementsgebouw in Den Haag, waar ik ook ontzettend van heb genoten, vooral de busrit met mijn klasgenoten.

Als ik verschillen tussen Hongarije en Nederland zou moeten vertellen, zou een van de belangrijkste misschien wel de houding, het doorzettingsvermogen en de precisie van de mensen zijn. Ze kalmeren pas echt als alles helemaal perfect is. Het zijn verbazingwekkend maximalisten, die hierin misschien op Duitsers lijken. Het andere verschil is misschien dat ze extreem vrij leven. Dit omvat fietsen, en ze laten ook graag los en sluiten de buitenwereld soms volledig uit. Het is hun kwaliteit die het meest wordt gevangen

Last but not least, als ik iets uit het hele programma zou moeten benadrukken waar ik het meest van geniet, zouden het de dagen zijn die ik zonder twijfel met vrienden op school heb doorgebracht. In de huidige situatie is dit helaas niet mogelijk, maar we houden nog dagelijks contact. Dit soort ervaringen kun je pas echt beleven als je een semester / schooljaar in het buitenland doorbrengt en erin zit. Je kunt veel nieuwe mensen leren kennen, een andere cultuur, en ze zullen je in de toekomst zeker nog veel meer voordelen opleveren!"

Auteur: Dani, uitwisselingsstudent uit Hongarije