De grootste verschillen tussen Amerika en Nederland

Donderdag 25 april 2024

Hii, Ik ben Lois en ik verblijf nu alweer voor 7 maanden in de Verenigde Staten. Ik ben geplaatst in Prescott, een dorpje in Wisconsin en 1 mile van de Minnesota border. Twee maanden geleden ben ik van gastfamilie gewisseld en woon nu bij een super leuk gastgezin, waar ik elke dag nog steeds dankbaar voor ben. In de afgelopen 7 maanden heb ik heel veel verschillen gemerkt tussen Nederlandse en Amerikaanse cultuur waar ik jullie graag wat meer over wil vertellen.

Het eerste wat mij erg op viel is hoe de vriendschappen hier zijn. Omdat ik in een redelijk klein dorpje ben geplaatst, ben ik de enige exchange student op school en werd ik als het ware geforceerd om vrienden te worden de Amerikanen op mijn school. Dit vond ik best wel even wennen. Hier in Amerika praat je met je vrienden meer over oppervlakkige dingen dan over meer diepgaande dingen. In Nederland was ik gewend om alles met mijn vrienden te delen en veel tijd met hen te besteden. Hier in Amerika is dat anders, je besteedt nog steeds veel tijd met elkaar, maar dit is vooral op school of via schoolactiviteiten. Buiten school spreken vrienden ook met elkaar af, maar het is voor mijn gevoel erg anders dan dat ik dat in Nederland gewend was.

Daarnaast zijn de activiteiten die je hier doet ook erg anders dan in Nederland. In Nederland vond ik het leuk om met mijn vrienden even de stad in te gaan en op een terrasje te gaan zitten en in het weekend natuurlijk lekker uitgaan. In Amerika kan je natuurlijk niet uitgaan en de dingen die je met je vrienden doet zijn daarom ook anders. Hier heeft iedereen een auto, dus vaak je ga je dan ergens shoppen en ergens eten halen. Of soms ga je naar iemands huis en ga je daar bijvoorbeeld een film kijken. Ik vind het zeker leuk om ook deze activiteiten mee te maken, maar ik mis de Nederlandse levensstijl wel:)

Ook het schoolleven is hier super verschillend. Je besteedt hier zoveel meer tijd op school dan in Nederland. Mijn schooldagen hier in Amerika zijn elke dag van 7.50 tot 15.20, met uitzondering van maandag. In Nederland waren mijn schooldagen veel korter. En als je een sport doet of andere naschoolse activiteit, ben je nog veel langer op school. Zo heb ik in het eerste trimester Cross Country gedaan en was ik bijna elke dag t/m 6 uur 's avonds op school. Daarnaast zijn vaak de sportwedstrijden op school en daarom ben ik ook vaak 's avonds op school te vinden. Ook zijn families veel meer betrokken bij de school. Zo zijn vaak veel ouders van de leerlingen op school bij de sportwedstrijden te vinden of helpen bij andere naschoolse activiteiten. Dat was ik in Nederland echt niet gewend, daar kwamen mijn ouders alleen naar school voor oudergesprekken of andere belangrijke gelegenheden.

Als laatste is er ook een groot verschil in religie. In Amerika is bijna iedereen christelijk, of nou ja, ze benoemen zich als christen :) Bijna iedereen van mijn school gaat naar de kerk, op zondag naar de gewone dienst en woensdagavond naar Youth Group. Woensdagavond wordt hier ook wel 'church night' genoemd. Het is hier heel normaal om naar de kerk te gaan en bijna gek als je dat niet doet. Terwijl in Nederland weinig mensen in mijn omgeving naar de kerk gingen en het ook een veel minder groot ding was. Persoonlijk vind ik het ook erg leuk om hier naar de kerk te gaan. We eten allemaal samen voordat de dienst begint en het is altijd erg gezellig! Ik weet niet zo goed hoe het is in de rest van Amerika, maar in mijn omgeving is dit erg normaal.

Ik hoop dat ik je het leuk vond om wat verschillen gelezen te hebben en hopelijk heb ik je wat meer enthousiast kunnen maken om ook een exchange year in Amerika te doen:) Nadat ik 7 maanden hier heb verbleven en helaas alweer bijna aan het einde van mijn jaar ben, kan ik met zekerheid zeggen dat dit echt de beste keuze ooit is geweest. Een exchange year is zo ontzettend gaaf en leerzaam om te doen, dit is echt een 'once-in-the-lifetime-experience' die ik echt iedereen gun. En nee, het is zeker niet alleen maar leuk en gemakkelijk, ik heb hier ook zware dieptepunten gekend. Maar al met al, is dit zo bijzonder jaar waarin je zoveel nieuwe mensen leert kennen en gewoon een tweede thuis creëert. Aan het eind kan je zo ongelofelijk trots op jezelf zijn en kan je terugkijken op een jaar vol avonturen en leerpunten. Ik zou zeggen, go for it!

Lois (18 jaar)

Ben jij nou benieuwd naar een 'day in the life' van Lois? Check onze hoogtepunten op Instagram om hier meer over te weten te komen!