Eva in Amerika!

Dinsdag 16 januari 2024
Blogs

Hoi, ik ben Eva, 17 jaar oud, en ik ben een uitwisselingsstudent in de Verenigde Staten! Ik woon in een klein dorpje genaamd Summerville in de staat Oregon.

Toen ik na het Welcome Camp in New York onderweg was naar mijn gastgezin vond ik dat veel spannender dan toen ik uit Nederland vertrok. Gelukkig hebben ze me met open armen ontvangen. Mijn gastgezin bestaat uit een moeder, een vader, en een gastzusje van 14. We wonen op een ranch met 7 paarden en ontzettend veel land! Er is thuis dus altijd wel wat te doen.

Ik dacht dat mijn eerste schooldag heel spannend zou zijn, maar eigenlijk was ik helemaal niet zenuwachtig. Mijn school is heel klein, het bestaat uit 1 gang met maar 8 lokalen en een gymzaal (!). Omdat de school zo klein is kent iedereen elkaar en viel ik al gauw op als een nieuwe leerling. De docenten en leerlingen hebben me allemaal heel erg geholpen op m’n eerste paar dagen.

School is hier heel anders dan in Nederland. Iets wat ik zelf super leuk vond was homecoming week. Die week staat eigenlijk in het thema van de school spirit (en die is behoorlijk sterk). Iedere school heeft z’n eigen kleuren en mascotte. Er is dan ook aardig wat rivaliteit tussen scholen. Tijdens homecoming week was er elke dag een ander thema en zo moest iedereen die dag dan naar school komen. Zelfs docenten deden fanatiek mee. Er was ook elke dag een ‘assembly’. Daarbij kwam de hele school bijeen in de gymzaal en werd er een spel gespeeld met een paar kinderen uit elke jaarlaag. De week werd afgesloten met een football game, een volleybal game, en een bonfire. Amerikanen zijn echt heel trots op hun school!

Het eerste sportseizoen deed ik volleybal. Hier bakte ik eigenlijk niks van, maar de andere meiden waren als nog super behulpzaam. Dankzij volleybal had ik ook binnen mijn eerste schoolweek al vriendinnen gemaakt. Aan het einde van het seizoen was ik zoveel beter vergeleken met het begin! Inmiddels vind ik volleybal echt leuk. Zo ontdek je ook nieuwe hobby’s! Deze winter doe ik geen sport, maar in de lente ga ik atletiek doen en daar kijk ik nu al naar uit.

Mijn gastgezin is behoorlijk avontuurlijk en ze nemen me mee om allemaal leuke dingen te doen. Zo ben ik al meerdere keren op vakantie geweest (en ik ben hier nog maar 5 maanden!) Ik vind het ontzettend gaaf om andere gebieden van het land te ontdekken. Tot nu toe ben ik naar Washington en Idaho gegaan, maar er staat nog meer op de planning. Binnenkort gaan we skiën en kamperen!

Toen ik hier nog niet zo lang was had mijn gastvader me meegenomen naar een voorstelling. Aan het einde van de voorstelling werd het Amerikaanse volkslied afgespeeld. Ik dacht hier niks van, maar ineens stond iedereen op met hun hand op hun hart en keerden zich naar de vlag van de VS die ergens in de zaal hing. Ik schrok hier toen echt van en stond zelf ook zo snel mogelijk op en deed maar wat de rest ook deed. Als ik er nu op terugkijk was dat toch heel grappig. Soms zeggen ze ook the Pledge of Allegiance na het volkslied. Dat is zo bijzonder om mee te maken!

Al met al heb ik echt een super toffe tijd op uitwisseling! 10 maanden leek me eerst best wel lang, maar ik ben al weer over de helft. Time flies when you’re having fun :) Mijn gastgezin is super, ik heb super lieve vriendinnen, en ik maak ontzettend gave herinneringen. Een uitwisseling in het buitenland is zo leuk, ik zou het zonder twijfel weer doen!