Waarom Gastgezin worden in Nederland?

Maandag 04 november 2019
Blogs

Je ziet en leest veel over hoe het is om zelf naar het buitenland te gaan maar weet je eigenlijk wel hoe leuk het ook is om zelf een gastgezin te zijn in Nederland?

Ieder jaar komen weer verschillende studenten uit landen zoals Australië, Hongarije en Nieuw-Zeeland via into naar Nederland. Net als dat jij misschien in Amerika een Exchange Year tof vindt om te ervaren, willen deze studenten de Nederlandse cultuur ervaren. Deze exchange studenten komen vaak voor 3, 5 of 10 maanden naar Nederland en kunnen dan bij jou in huis komen. Hoe leuk is dat?!

Hier een lijstje met redenen waarom je nu meteen gastgezin wil worden:

• Je leert van alles over een nieuwe cultuur terwijl jij ‘gewoon’ in Nederland bent.

De student wil niet alleen dingen over Nederland leren maar vind het vaak ook leuk om dingen over zijn of haar cultuur te delen. Dit betekent typische gerechten van de andere cultuur proberen, en woorden uit de andere taal leren bijvoorbeeld.

• Je krijgt iemand bij de familie en de uitwisselingsstudent gaat ook echt als familie voelen.

Je krijgt een gast broertje/zusje of een dochter/zoon bij de familie. Je krijgt iemand in huis die om jou gaat geven en jullie ook zeker om de student. Je kunt familietradities delen en zult voor het hele leven een nieuw speciaal iemand kennen.

• Je gaat je eigen Nederlandse cultuur waarderen   en dingen doen die je normaal nooit doet.

Met de uitwisseling student is het leuk om  verschillende dingen te bezoeken. Amsterdam, Groningen, Maastricht, alles is leuk voor een uitwisselingsstudent om te zien en ontdekken. De student zal het leuk vinden om Nederlands eten te proeven en op typische Nederlandse spelletjes te  leren. Dit betekent dat jullie als familie deze dingen  ook allemaal extra leuk kunnen beleven en doen. Hoogstwaarschijnlijk kom je zelf achter dingen die in Nederland heel normaal zijn maar voor iemand die niet uit Nederland komt valt het op als iets grappigs en anders. Superleuk om samen te delen toch?

Naast deze redenen zijn er nog genoeg andere kleine en grote dingen waarvan je als gastfamilie geniet. Zie hier een aantal foto’s ter inspiratie van wat je allemaal kunt doen met een uitwisseling student.

Auteur: Kantoor Into Study Exchanges