Hongarije: vele culturen en bijzondere tradities

Ongerepte natuur, Goulash, Bruisende cultuur 3, 5 of 10 maanden 14-18 jaar

Een mengelmoes van culturen! In Hongarije komen de invloeden van West- en Oost-Europa samen, waardoor een kleurrijke geschiedenis is ontstaan.

Elk seizoen in Hongarije wordt gevierd, is het niet om de winter te verjagen, dan wel om de lente te begroeten of om te bedanken voor een goede oogst. Het land heeft drie soorten landschappen: de laaggelegen gebieden van de 'Grote Vlakte' in het oosten, midden en zuidwesten van het land en de 'Kleine Vlakte' in het noordwesten; de noordelijke bergketens, waaronder de hoogste bergtop van Hongarije (de 1015 meter hoge Kekesteto) en de heuvelachtige gebieden van Transdanubia in het westen en zuidwesten van het land.

Lees gratis onze uitgebreide brochure Alles nog eens rustig nalezen? Bekijk onze volledige brochure met alle informatie.

Hoewel de Hongaren in veel opzichten op ons lijken, merk je toch dat ze dingen soms anders beleven. Zo hebben Hongaarse jongeren veel respect voor oudere mensen. Er zijn ook verschillende manieren om iemand te begroeten, afhankelijk van wie het is. Het duurt een tijdje voordat je hieraan gewend bent. De opa's en oma's spelen een belangrijke rol en staan aan het hoofd van de familie, de 'mama' (oma) wordt vaak bezocht en verwend iedereen met typische Hongaarse specialiteiten. Veel inwoners spreken Duits en/of Engels als tweede taal, wat fijn is in het begin.

High School in Hongarije

High School in Hongarije is verdeeld algemeen voortgezet onderwijs (gimnázium) of aan instellingen voor secundair beroepsgerichte onderwijs (szakközépiskola). Vaak verzorgt dezelfde school zowel beroepsgericht als algemeen vormend onderwijs. Afhankelijk van schoolresultaten, jouw achtergrond en interesses wordt je in een van de schooltypes geplaatst.

Hongaarse scholen bieden veel vakken aan waarbij de meeste ook verplicht zijn. Engels en Duits zijn talen die altijd gegeven worden, maar soms ook Spaans, Frans of Italiaans. Je kunt op school onder andere kiezen uit de volgende vakken: wiskunde, geschiedenis, literatuur, biologie, aardrijkskunde, scheikunde, kunst en gym.

In de Hongaarse scholen hechten ze veel waarden aan tradities die met het afstuderen en volwassen worden te maken hebben. Een paar maanden voor het afstuderen worden er van de examenklassen foto's gemaakt in traditionele kleding. In februari vinden diverse afstudeerfeesten plaats waar ze een lintje op de kleding gespeld krijgen dat ze moeten dragen tot het eindexamen. Doen ze dat niet, dan zouden ze volgens bijgeloof ook niet slagen. Op de laatste schooldag vind het zogenaamde 'ballagás' plaats: een afscheidsfeest waarbij de studenten al zingende, in polonaise door het schoolgebouw lopen.

Sport & vrije tijd

Hongarije is onder andere bekend vanwege de vele warmwaterbronnen, kuuroorden, dorpjes en Donau rivier. Het Balatonmeer is een ideale plek voor vele watersporten.

Voetbal is verreweg de meest populaire sport in Hongarije. Ook schaken wordt erg veel gedaan. Er zijn veel leuke steden zoals Boedapest en Pecs. Maar ook zijn er veel natuurparken waar je naar hartenlust kunt fietsen, wandelen of de vele grotten kunt gaan ontdekken.

Jongeren in Hongarije spreken veel af met hun vrienden, maar houden ook van muziek luisteren, naar de film gaan of gamen. Karaoke clubs zijn populair onder Hongaarse jongeren!

Excursies & tripjes

Zin om je High School avontuur te combineren met lokaal georganiseerde reisjes? Dat kan! Deze reisjes worden optioneel geboekt via onze partnerorganisatie in Hongarije. Nu al meer informatie? Neem dan even contact op met ons kantoor.

Kosten: wat is inclusief en exclusief?

Lees hieronder wat er wel en niet inbegrepen zit in onze prijzen.

Inbegrepen in onze prijs:

►Een persoonlijk kennismakingsgesprek
►Goede voorbereiding en begeleiding
►Into Newslinks
►Voorbereidingsweekend voor deelnemer
►Informatiemiddag voor de ouders
►Into T-shirt
►Handboek voor de deelnemer
►Handboek voor de ouders
►Advies en hulp bij de visumaanvraag
►Schipholservice bij het vertrek
►Retourticket naar het gastland
►Oriëntatie bij aankomst
►Ontvangst op de eindbestemming
►Transfer naar het geselecteerde gastgezin
►Huisvesting bij geselecteerde gastgezin, incl. maaltijden
►Plaatsing op een lokale High School
►Plaatselijke begeleiding en ondersteuning tijdens het hele verblijf in het buitenland
►Begeleiding thuisblijvers tijdens verblijf deelnemer in het buitenland
►Noodtelefoonnummer: beschikbaar 24 uur per dag voor vragen / problemen in het gastland
►Op aanvraag: persoonlijk contact met een Into Returnee
►Welcome Home mailing
►Het Into deelnamecertificaat
►Voortgangsrapporten voor de ouders
►Deelname aan de Into Returnee Club

Niet inbegrepen in onze prijs:

►Zakgeld en persoonlijke uitgaven;  € 200,- / 250,- per maand
►Vaccinatiekosten (evt.)
►Into Annuleringsfonds (optioneel)
►Verzekeringen: medisch, ongevallen, aansprakelijkheid & bagage
►Excursies of tripjes die lokaal door de organisatie of school worden georganiseerd (optioneel)
►Uitgaven ter plekke (evt.): schoolboeken, schooluniform, lunch op school, school transport, sportoutfit en materialen
►Eventuele wijziging datum vliegticket (altijd in overleg met Into)
Tips over de financiering? Hoe bekostig je een High School tussenjaar: 6 tips

, ik ben Nienke. Hoe kan ik je helpen?

Heb je vragen, neem dan vooral contact met ons op. We denken graag met je mee!

Nienke Riedstra

National Manager