Mijn kind wil een jaar naar het buitenland

Donderdag 09 april 2020

“Mam wat zou je ervan vinden als ik een jaar naar een high school ga in Amerika?” Euhhh slik! Tja, ja leuk! (Stiekem wilde ik dit vroeger ook maar was er geen gelegenheid voor). Na een paar goede gesprekken met en zonder kind waren wij (ouders) er toch wel over uit dat het wel eens heel goed ook voor onze dochter kon zijn. Een nieuwe omgeving, andere taal en een ander gezin. Meteen vanaf toen heeft onze dochter zelf een organisatie gezocht die ze prettig vond, into, en heeft toen de knop omgezet en is plannen gaan maken!

In Augustus stonden we dan op Schiphol: kind met grote koffers klaar om te gaan. Het afscheid nemen viel mij/ons erg zwaar, want ze gaat toch bijna een jaar weg! Hoe ga ik dit overleven? Bij de bijeenkomst van into hadden we al gehoord van een ervaren ouder dat we niet teveel contact moesten hebben. Dat is toch wel lastig, maar goed alles wat het beste is voor de ervaring! Uiteindelijk eenmaal in de 2 weken even een gesprek via Skype en bijna tot geen WhatsApp contact. Het viel echt mee! Door het tijdsverschil is het ook makkelijker vol te houden omdat je beseft dat een berichtje misschien toch niet zo belangrijk is wanneer iemand het pas 6 of 8 uur later leest.

Gelukkig heeft onze dochter een heel leuk en warm gastgezin getroffen en heeft er een geweldige tijd gehad! Veel gezien en heel veel geleerd en natuurlijk was er wel eens wat met haar (gast)zus, gastmoeder of school maar ach laten we eerlijk zijn thuis is het ook niet altijd leuk.

Het jaar loopt door en door en precies volgens het “schema” verlopen de emoties ook. Feestdagen blijven moeilijk zonder kind. Aan het einde van het avontuur zijn wij (ouders en zus) onze dochter op gaan halen in Amerika. Kennisgemaakt met het gastgezin, de buurman en oma! Die waren voor haar belangrijk tijdens haar uitwisseling.

We hebben gezien waar onze dochter heeft gewoond, waar ze naar school ging en een deel van wat ze heeft mogen ervaren. Het was ook voor ons een geweldige ervaring. Onze dochter was enorm veranderd, van de rustige en onzekere dochter was niet veel meer te zien! Vol zelfvertrouwen klaar om nieuwe stappen te zetten in het leven.

Auteur: moeder van oud into deelnemer