Tussenjaar op een High School: 8 tips voor een succesvol avontuur

Dinsdag 22 januari 2019

Yes! De beslissing is gemaakt, jij gaat een tussenjaar (of korter) doen in het buitenland, op een High School in het land van jouw keus! Los van alle voorbereidingen en voorpret voor je vertrek geven wij je graag alvast 8 tips die jou helpen bij het hebben van een onvergetelijke High School ervaring.

1. Leer alvast de taal vooraf

Ga jij naar een land waarvan je de taal nog niet zo goed spreekt? Wij raden je aan om voor je vertrek alvast de taal te leren. Zodat je alvast een paar basiswoorden en zinnetjes beheerst. Kijk voor een goede gratis online taalcursus eens op https://www.duolingo.com/

1. Zeg overal ja op

Nou ja, bijna overal op dan. Wil iemand met je afspreken na school? Of nodigt iemand je uit voor een proeftraining van een bepaalde sport? Of voor een andere club of activiteit? Zeg gewoon JA. Ook al is het niet jouw sport, of jouw ‘type’ van mens. Het feit is dat jij de kans krijgt om nieuwe mensen te leren kennen, nieuwe dingen te ervaren. Probeer het, ervaar het. En wie weet is het gewoon heel erg leuk en heb je binnen no time nieuwe vrienden gemaakt.

1. Wees dankbaar

De meeste gastgezinnen krijgen niet betaald om jou op te nemen in hun gezin. Zij doen dit uit trots voor hun land, om jonge mensen hun land te kunnen laten zien. Om jou de cultuur te laten ervaren. In ruil vragen ze jou om deel uit te maken van het gastgezin. Je bent dus niet te gast maar echt onderdeel van het gezin. Neem af en toe een bosje bloemen voor ze mee (zelf geplukt is al geweldig) of kook eens een typisch Nederlands gerecht voor ze (stamppot, pepernoten, appeltaart?). Of wat dacht je van simpelweg af en toe dank je wel te zeggen. Kleine dingetjes die vaak enorm worden gewaardeerd door je gastgezin.

1. Kies de juiste vakken op school

Bij een aantal bestemmingen waaronder Amerika, Canada en Nieuw-Zeeland kun je vaak een deel van je vakken kiezen op school. Een uitgelezen kans om alvast bepaalde vakken, die je niet in Nederland kunt kiezen, uit te proberen voor je toekomstige vervolgopleiding. Denk bijvoorbeeld aan vakken zoals houtbewerking, toneel, filosofie of robotica. Je kunt een zogenaamd ‘fun’ pakket maken natuurlijk of juist kiezen voor specifieke vakken waar je meer over wilt leren.

1. Ben regelmatig offline

Ga niet teveel op je kamer zitten in je gastgezin. Natuurlijk mag jij je af en toe terugtrekken en heb je soms even behoefte aan privacy, maar hou de balans. De meeste gastgezinnen willen juist ook meer van jou weten en vinden het fijn als je tijd met hen doorbrengt.

1. Jouw contact met het thuisfront

Natuurlijk zijn jouw ouders, familie, vrienden en andere bekenden enorm benieuwd hoe het met jou gaat in het buitenland. Hou ze zeker ook op de hoogte van al je avonturen. Maar, doe het met beleid. Je woont nu ergens anders en je focus moet ook daar liggen. Sommige exchange studenten gaan bewust (tijdelijk) uit WhatsApp groepjes of zetten hun social media account op pauze. Om wat meer los te komen van hun thuisland en op deze manier makkelijk te integreren.

1. Geef een presentatie over Nederland op school

Geef op jouw High School eens een presentatie over jouw thuisland. Veel landen buiten Europa zijn niet heel erg bekend met Nederland (op de tulpen en klompen na) dus dit is jouw kans om ze veel meer te vertellen over ons geweldige land. Sinterklaas, stamppotten, beschuit met muisjes bij een geboorte, onze verjaardagen (in een kringetje zitten) en bitterballen. Geloof me, ze hangen aan je lippen!

1. Genieten

Uh wat? Genieten? Jazeker! Genieten, genieten, genieten.
Dit is een ‘once in a lifetime’ ervaring. Een ervaring die ze jou nooit meer afpakken en waar je de rest van je leven aan zult denken en profijt van zult hebben. Genieten dus!

Auteur: Tahnee Bader, kantoor Into Study Exchanges